Witamina D należy do grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Większość witaminy D zużywanej przez nasze organizmy nie pochodzi jednak z produktów spożywczych, a z biosyntezy zachodzącej w skórze: pod wpływem promieniowania UVB, prowitamina D zostaje przekształcona w aktywną biologicznie witaminę D3.  Pozyskiwanie witaminy D ze słońca w większości wypadków jest niestety niewystarczające: w krajach wysokorozwiniętych przeszkodami są nie tylko niesprzyjające warunki pogodowe, ale i jakość naskórka, masa ciała, zanieczyszczenie powietrza czy… nieodpowiednie odzienie. Chcąc pobrać witaminę D za pomocą promieni słonecznych, powinniśmy zażywać kąpieli słonecznych nie tylko o określonej porze roku i podczas sprzyjającej pogody, ale i o konkretnych godzinach oraz z odpowiednio odsłoniętą skórą.

Do czego służy witamina D?

Przede wszystkim odpowiada ona za gospodarkę wapniowo-fosforanową organizmu. Wpływa na odpowiedni poziom mineralizacji kości i utrzymuje ich twardość. Zwiększa masę mięśniową i pomaga w utrzymaniu jej odpowiedniego stanu. Znacząco wpływa na układ immunologiczny, poprawiając jego siłę. Pomaga utrzymywać odpowiednią wrażliwość na insulinę, stabilizuje poziom glukozy we krwi. Reguluje pracę układu krążenia i ma pozytywny wpływ na zdrowie układu rozrodczego.

Czym grozi niedobór witaminy D?

Choroby i objawy chorobowe, które mogą być spowodowane niedostateczną ilością witaminy D, to między innymi:

  • osteoporoza, problemy z zębami, krzywica,
  • zaburzenia gospodarki hormonów tarczycy,
  • depresja,
  • wzmocnienie objawów towarzyszących chorób autoimmunologicznych,
  • zaburzenia gospodarki insulinowej,
  • choroby układu krwionośnego,
  • bezsenność,
  • bóle mięśni,
  • biegunka,
  • zaburzenia widzenia.

Źródła pokarmowe

Witaminę D przyjmujemy również z pokarmem. Jednak z powodu ograniczonej dostępności jej naturalnych źródeł, znajdziemy ją w produktach fortyfikowanych. Uzupełnione o witaminę D produkty to przykładowo płatki śniadaniowe (szczególnie chętnie podawane dzieciom), margaryna, nabiał czy mleka roślinne. W wielu krajach fortyfikacja popularnych produktów jest ustalona odgórnie i podlega obostrzeniom prawnym.

Do innych produktów zawierających witaminę D, zaliczamy:

  • ryby (dorsz, węgorz, śledź, tuńczyk, makrela),
  • nabiał,
  • mleko ludzkie.

Suplementacja

Dotychczas najpopularniejszym produktem, który miał pełnić funkcję suplementu witaminy D, był — uwielbiany przez nasze mamy i babcie — tran. Zawiera on jednak niewiele tego cennego składnika, który dodatkowo stabilizowany jest sporą ilością witaminy A. Oznacza to, że aby przyjąć odpowiednią ilość witaminy D, musielibyśmy przedawkować witaminę A! O ile przedawkowanie tej pierwszej jest bardzo ciężkie do osiągnięcia, o tyle konsekwencje nadmiaru witaminy A mogą być poważne. Jeśli jednak dojdzie już do przedawkowania witaminy D, skutkiem może być hiperkalcemia.

Najczęściej wybieranym rodzajem suplementu witaminy D są kapsułki, bądź krople witamin D3 + K2. Zasięgnięcie porady u farmaceuty, pomoże nam dopasować rodzaj środka oraz dawkę w zależności od naszych potrzeb. Pamiętajmy jednak, że warto skorzystać uprzednio z badań laboratoryjnych, aby dokłądnie ustalić obecność i poziom niedoboru. Są one jednak dość drogie: kwota oscyluje w granicach od 100 do 300 złotych

W przypadku mieszkańców Polski, suplementacja w okresie październik-marzec jest obowiązkowa, niemniej zaleca się prowadzić ją przez cały rok kalendarzowy.

Witamina D pomocą w chorobach

Witamina ta okazuje się być szczególnie przydatną w leczeniu choroby Hashimoto. Naukowcy odkryli bowiem znaczącą zależność między poziomem witaminy D, a wielkością i sposobem działania tarczycy. Podobna zależność pojawia się w badaniach dotyczących depresji czy nerwicy lękowej: najczęściej towarzyszą im znaczące deficyty witaminy D.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany