Zimowa aura często nie wpływa korzystnie na humor. Brak słońca i minusowe temperatury powodują, że więcej czasu spędzamy w domu. Nie mamy wpływu na pogodę, ale możemy zadbać o wygląd naszego otoczenia, które również ma ogromne znaczenie w tym, jak się czujemy. Niedocenianym czynnikiem antystresowym jest światło. Zadbajmy więc o to, by w naszym domu panowały jasne kolory – odsłońmy zasłony i wpuśćmy do domu trochę przebijającego przez chmury słońca. W czasie takich dni jak teraz (krótkich i ponurych) nie możemy dać się niskiej temperaturze! Postarajmy się spędzać z dziećmi przynajmniej kilkanaście minut dziennie na świeżym powietrzu.

Odpowiednia dieta pomoże twojej rodzinie przetrwać trudne dni

Jeżeli zastanawiasz się, w jaki sposób możesz pomóc sobie i swoim bliskim w walce ze stresem, zwróć uwagę na to, co jecie. Podstawowe znaczenie dla naszego organizmu mają witaminy i minerały, które możemy znaleźć w owocach i warzywach. Włączmy do naszego jadłospisu produkty zawierające magnez, który znajdziemy w ciecierzycy, fasoli, kaszy gryczanej, orzechach (głównie nerkowca) czy gorzkiej czekoladzie. Po wapniu jest on najważniejszym elementem mineralnym, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Równie ważne jest to, kiedy i w jakich okolicznościach spożywamy posiłki. Przygotowując sobie i dzieciom drugie śniadanie, warto zadbać o to, by było one jak najczęściej urozmaicane. Jeżeli kanapka, to z pełnoziarnistego chleba z dodatkiem np. twarożku, rzodkiewki i szczypiorku. Zamiast czekoladowych batoników – zdrowa przekąska (np. w postaci jabłka). Po południu, kiedy zasiadamy wspólnie do posiłku, warto celebrować ten wspólne spędzony czas. Nie spieszmy się i dajmy sobie chwilę na odpoczynek po ciężkim dniu. Wysłuchajmy tego, co mają nam do powiedzenia bliscy, wyłączmy telewizor i skupmy się na tym, co teraz i tutaj.

Muzyka pomoże ukoić zmysły

Szereg badań i liczne obserwacje potwierdzają, że muzyka odgrywa ważną rolę w kształtowaniu osobowości dziecka oraz jego wychowaniu. Stymuluje rozwój jego mózgu i układu nerwowego. Ponadto zwiększa koncentrację malucha, ułatwia przyswajanie nowych informacji i rozwija wrażliwość. Muzyka, która jest odpowiednio dobrana, pozwala zredukować stres i obniżyć poziom agresji. Najlepiej zatem już od najwcześniejszych lat pokazywać i odkrywać przed dzieckiem świat muzyki. Możemy zacząć od śpiewania kołysanek. Muzyka na dobranoc to doskonały sposób na wyciszenie przed snem oraz budowanie więzi między dzieckiem a rodzicem. Więcej informacji o roli muzyki w życiu dziecka, znajdziesz na stronie: http://medintel.com.pl/10501/.

Ruch pomaga pokonać stres

Aktywność fizyczna – zwłaszcza wymagająca energicznych ruchów – pomaga rozładować fizyczne napięcie. Świetnie sprawdzi się basen, siatkówka, piłka nożna czy jogging. W zależności od wieku twojego dziecka możesz pomóc mu dobrać odpowiedni dla niego rodzaj sportu, który przyniesie mu podwójną korzyść. Po pierwsze, być może twoje dziecko – zachęcone nowymi aktywnościami – odnajdzie sportowe hobby, a po drugie, pomoże mu się to odstresować.

W naturze jest siła

Długotrwały stres jest niekorzystny dla organizmu. Zarówno dorośli, jak i dzieci poddawani jego częstemu działaniu przestają mieć ochotę na robienie czegokolwiek. Najchętniej zamknęliby się wtedy w domu, czekając aż wszystkie problemy miną. Trzeba jednak walczyć z apatią i wyjść na świeże powietrze. Spacer z dziećmi po parku lub wyjazd za miasto podziała na was relaksująco. Pamiętajmy o tym, że zieleń ma ogromne znaczenie w naszym otoczeniu. Jej zbawienne działanie służy nam do wypoczynku, aktywności fizycznej i w obniżeniu poziomu stresu. Postarajmy się również, aby w naszym domu znalazło się miejsce na rośliny doniczkowe, a wybierając mieszkanie, zwróćmy uwagę, czy w pobliżu znajduje się jakiś skwer lub park.
Psychologowie z warszawskiego Centrum Medycyny Dziecięcej Medintel uważają, że trzeba być czułym na lęki dziecka, dlatego też należy jak najwięcej im tłumaczyć, aby rozwiewać ich wątpliwości i oswajać z rzeczywistością.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany