To, jak odżywiasz się w czasie ciąży ma niebagatelny wpływ na stan zdrowia twojego dziecka. Wiele kobiet czuje zirytowanie wykluczającymi się informacjami dotyczącymi tego, co można, a czego nie można jeść karmiąc piersią.

Równowaga to podstawa

Dieta podczas karmienia piersią powinna być zrównoważona, pełnowartościowa i niemonotonna. Jej wartość kaloryczna jest zdecydowanie przeszacowywana przez większość kobiet: powinnyśmy do zapotrzebowania kalorycznego sprzed ciąży dodać jedynie 500 kcal. Posiłki należy spożywać w około 3 godzinnych odstępach, czyli podobnie, jak na co dzień. Zwiększone zapotrzebowanie na płyny związane z produkcją mleka, wymaga wypijania około 2,5 — 3 l. na dobę.

Czego nie można jeść karmiąc piersią?

Należy unikać potraw o intensywnych smakach: bardzo ostrych, bardzo kwaśnych itd. Ograniczaj dania ciężkostrawne, smażone czy tłuste, w tym fast-foody, a także produkty wysokoprzetworzone – na przykład słodycze. Eliminuj ,,puste kalorie”, czyli produkty o wysokiej wartości energetycznej, którym towarzyszy niska wartość odżywcza. Staraj się dokładnie czytać etykiety i nie kupować produktów o dużej zawartości soli, cukru, syropu glokozowo-fruktozowego, sztucznych barwników i konserwantów. Monitoruj smak i zapach swojego mleka – jeśli zmieniły się pod wpływem niewłaściwej, obfitującej w przyprawy i mocne smaki diety, dziecko może nie chcieć go spożywać. Unikaj kawy i herbaty, ponieważ zawarte w nich związki wpływają na pobudliwość dziecka.

Co jest absolutnie zabronione podczas karmienia piersią?

 

  • Picie alkoholu i palenie papierosów. Jest ono całkowicie niedozwolone przez cały okres ciąży i karmienia piersią niezależnie od ilości. Jeśli jesteś osobą uzależnioną od alkoholu lub papierosów, a chcesz zajść w ciążę, koniecznie skonsultuj się z lekarzem. Pamiętaj! Alkohol i nikotyna to toksyny, które prowadzą do szeregu chorób. Są śmiertelnie szkodliwe nawet dla osób niebędących w ciąży i niekarmiących piersią. Paląc papierosy i pijąc alkohol, jako przyszła lub świeżo upieczona mama, krzywdzisz nie tylko siebie, ale i drugą osobę. Dziecko będzie ponosić zdrowotne konsekwencje twoich decyzji przez całe swoje życie.
  • Używanie leków bez pozwolenia lekarza. Każde użycie leku powinno być skonsultowane z lekarzem prowadzącym lub położną środowiskową. Wiele leków przenika do mleka matki, wpływając negatywnie na stan zdrowia dziecka.

 

Co jeść karmiąc piersią, żeby schudnąć?

Podczas karmienia piersią absolutnie nie można stosować żadnych diet odchudzających. Wytworzone mleko nie będzie pełnowartościowym produktem, co odbije się na zdrowiu niemowlaka. W zupełności wystarczy, abyś stosowała się do zbilansowanej diety, powiększonej o 500 kcal. Dodatkowa energia i tak zostanie zużyta na wytworzenie pokarmu. Jeśli czujesz potrzebę zadbania o swoją figurę, spróbuj stopniowo wprowadzać aktywność fizyczną.

Alergia, kolka… i co dalej?

Eksperci z Instytutu Żywności i Żywienia zalecają, by nie eliminować profilaktycznie produktów potencjalnie alergizujących. Nie wolno wprowadzać diety eliminacyjnej na własną rękę. Dopiero po wystąpieniu objawów alergii u dziecka, należy zwrócić się do lekarza, który poinformuje jak wykluczyć całkowicie dany produkt.

Do najczęściej wykluczanych z (powodu objawów alergicznych) produktów należą:

  • nabiał,
  • cytrusy,
  • truskawki,
  • kakao,
  • orzechy.

Lista produktów, najczęściej powodujących kolkę:

  • czekolada, kakao,
  • mleko i jego przetwory,
  • czosnek,
  • kapusta,
  • cebula,
  • rośliny strączkowe,
  • suszone owoce.

Warto pamiętać, że karmienie piersią w silny sposób wzmacnia odporność dziecka i w większości wypadków ochrania je przed wystąpieniem alergii w przyszłości. Składniki zawarte w mleku matki wspomagają również budowanie prawidłowej flory bakteryjnej w układzie pokarmowym dziecka.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany