Bieganie jest jedną z najbardziej męczących aktywności fizycznych. Z tego powodu uważa się je za najbardziej odpowiednie do zachowania dobrej kondycji i smukłej sylwetki. Jednak wiele osób nie przepada za bieganiem, głównie dlatego, że według nich jest zbyt męczące i wymaga dużo wysiłku. Istnieje jednak kilka prostych metod, które mogą nam pomóc polubić bieganie.

Znajdź motywację!

Jeśli chcemy zacząć biegać powinniśmy znaleźć rzecz, która nas zmobilizuje do systematycznego biegania. Czy będzie to zrzucenie zbędnych kilogramów, czy chęć polepszenia samopoczucia to kwestia indywidualna. Ważne żeby postawić sobie cel i do niego dążyć. Silna motywacja do działania może stać się naszym akumulatorem, dzięki któremu możemy go osiągnąć.

Odpowiednie przygotowanie do biegania to podstawa

Nim rozpoczniemy naszą przygodę z bieganiem warto zaopatrzyć się w odpowiednie buty do biegania. Nie trzeba od razu kupować najdroższych butów, które bardzo uszczuplą zawartość naszego portfela. Ważne, aby były przystosowane do biegania. Dlatego warto zrobić test wodny określający typ podbicia. Łatwiej w ten sposób dobrać odpowiednie obuwie, które przystosuje się do naszej stopy i ułatwi nam bieganie. Powinniśmy również zastanowić się do jakiej powierzchni mają być przeznaczone nasze buty. Tailowe buty przeznaczone do biegania po naturalnym terenie czy przeznaczone do biegania po ulicy? Jest to bardzo ważna kwestia, gdyż dobrze dobrane buty to podstawa.

Długość biegu

Na samym początku nie powinniśmy się zrażać, gdy po przebiegnięciu kilkuset metrów złapie nas zadyszka. To skutki zaniedbania kondycji. Dlatego na samym początku powinniśmy zacząć od 15- minutowego biegu przeplatanego z kilkuminutowym marszem. Z czasem możemy zwiększać długość biegu, a zmniejszać marszu. Najważniejsze, aby stopniowo podchodzić do swojego treningu, gdyż w ten sposób wzmacniamy możliwości naszego organizmu, a dodatkowo efektywność naszego wysiłku  motywuje nas i zapewnia lepsze samopoczucie.

Kiedy biegać- rano czy wieczorem?

To jest bardzo indywidualna kwestia. Jednak, aby osiągnąć lepsze efekty naszego treningu zaleca się bieganie rano. Wtedy nasz metabolizm pracuje znacznie szybciej. Wieczorem organizm jest zmęczony po całym dniu i trening jest mniej efektywny. Rano jesteśmy wypoczęci i mamy znacznie więcej energii, aby aktywnie rozpocząć dzień.

Odżywianie

Odpowiednie posiłki to nieodłączny element efektywnego treningu. Dlatego nie zaleca się biegania “na czczo”, gdyż organizm w ten sposób nie czerpanie energii z tkanki tłuszczowej, ale zacznie rozkładać białka mięśniowe. Niby zmniejszymy naszą masę ciała, ale kosztem głównie tkanki mięśniowej, a nie zgromadzonego tłuszczu.  Z tego powodu przed porannym biegiem powinniśmy zapewnić naszemu organizmowi porcję węglowodanów. Mogą to być dwie kostki czekolady i kawałek banana. Dzięki takiemu zastrzykowi możemy się zabezpieczyć przed hipoglikemią, a dodatkowo nasz organizm  dostał “coś na rozruch”, aby zaczął czerpać energię z tkanki tłuszczowej. Po odbytym treningu należy zjeść dwa posiłki. Pierwszy lekki, do 40 gram węglowodanów. Świetnie sprawdzi się duży banan lub koktajl białkowy. Natomiast drugi posiłek możemy zjeść po odczekaniu około godziny. Musi być pełnowartościowy (około 700 -800 kcal ).

Jeśli wolimy biegać wieczorem to nasz wybór. Ale pamiętajmy o niewielkim zastrzyku węglowodanów przed treningiem. Po powrocie należy pamiętać, że drugi posiłek nie może być taki sam jak w przypadku porannego treningu. Powinien być o połowę mniejszy, gdyż zbyt duża ilość węglowodanów spożyta w tym czasie, może odłożyć się w postaci tkanki tłuszczowej.

Bieganie nie jest czymś strasznym i męczącym jeśli odpowiednio do niego podejdziemy. To bardzo zdrowy nawyk, który bardzo uzależnia i staje się częścią naszego życia. Bieganie jest po prostu wspaniałe!

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany